Όταν έχω εσένα, μπορώ να ονειρεύομαι ξανά, ανοίγω μες στη θάλασσα πανιά, και πιάνω μες στα χέρια μου, τον κόσμο να τον φτιάξω.

Πέμπτη, 3 Δεκεμβρίου 2015

Eνα άγνωστο έθιμο στη Δράμα

Πετούν βαρκούλες στη μαγευτική λίμνη παραμονές Αγίας Βαρβάρας 




Έζησα στην Δράμα 4 αξέχαστα και πανέμορφα χρόνια! Την αγάπησα τόσο πολύ αυτή την πόλη, και παρόλο που πέρασαν 9 -10 χρόνια από τότε την έχω μέσα στην καρδιά μου. Ίσως την αγάπησα τόσο πολύ και από το χωριό μου γιατί ήταν η πρώτη πόλη που έζησα κάπου για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, Μόνη μου, ανεξάρτητη. Λοιπόν σήμερα θα σας πω για ένα έθιμο, που γίνεται πάντα το απόγευμα, παραμονή της Αγίας Βαρβάρας που είναι  Πολιούχος της Δράμας.

Είχα τη χαρά και τη τιμή, να συμμετάσχω και  εγώ 2 φορές. 




Σήμα κατατεθέν της Δράμας, ειναι οι πηγές της Αγίας Βαρβάρας  Πρόκειται για ένα μαγικό υδροβιότοπο, έναν πανέμορφο χώρο αναψυχής περίπου 60 στρεμμάτων στην καρδιά της πόλης, όπου οι κάτοικοι ρίχνουν καραβάκια στολισμένα με κεριά στη λιμνούλα παραμονές της γιορτής.


Εκεί συχνά οι Δραμινοί απολαμβάνουν τον περίπατο τους στα εξαίσια διαμορφωμένα μονοπάτια, που περνούν από ξύλινα γεφυράκια.
Το κυρίαρχο στοιχείο του είναι το νερό. 


Εκτός από τη δεδομένη φυσική ομορφιά τους, ενδιαφέρον παρουσιάζει ο μύθος που συνοδεύει τις πηγές. Στην εποχή της Τουρκοκρατίας, λοιπόν, οι κατακτητές θέλησαν να κατεδαφίσουν τον παλαιό ναό της Αγίας Βαρβάρας και στη θέση του να φτιάξουν ένα τζαμί. Η εκκλησία, όμως, την επόμενη μέρα σκεπάστηκε από νερά και δεν μπορούσαν να την πλησιάσουν, ούτε καν να τη δουν. Οι κάτοικοι το θεώρησαν θαύμα και από τότε αφήνουν κάθε χρόνο στα ήσυχα νερά της λίμνης αυτοσχέδια καραβάκια με κεράκια, κάνοντας όλο το πάρκο πραγματικά να λάμπει!



Αυτό έγινε  κατά την ημέρα της γιορτής της, που πλημμύρισε η περιοχή και το κτίσμα δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.



Οι κάτοικοι το θεώρησαν θαύμα της Αγίας -την οποία και ανακήρυξαν Πολιούχο της πόλης- καθιερώνοντας από τότε κάθε παραμονή της γιορτής της, στις 4 Δεκεμβρίου, το εξής έθιμο: πολλά νεαρά κορίτσια της πόλης πήγαιναν την παραμονή της γιορτής στον εσπερινό που τελούνταν και αφού έπεφτε το σούρουπο, άναβαν κεριά στον ανατολικό τοίχο της λίμνης. Όση ώρα καίγονταν τα κεριά, οι νεαρές κοπέλες προσεύχονταν για υγεία και ένα καλό "τυχερό", αφού η Αγία Βαρβάρα, εκτός από προστάτιδα του Πυροβολικού, ήταν και προστάτιδα των κοριτσιών που τις προφύλαγε από γλωσσοφαγιά και βοηθούσε τα τυχερά του γάμου τους. 



 Πολλά μάλιστα από τα νεαρά κορίτσια τοποθετούσαν αναμμένα κεριά σε μικρές ξύλινες σανίδες και τα έριχναν στην λίμνη. 

Τότε εκφράζανε τις ευχές τους και, ανάλογα με την πορεία που θα είχε η σανίδα με τα κεριά, έβγαιναν αληθινές.

Οι φωτογραφίες είναι από το 2006 και  το 2007 που συμμετείχα και εγώ μαζί με κάποιους συμφοιτητές μου! Μια απλή κατασκευή, από χαρτί, από φελιζόν, ένα κεράκι ρεσώ και έτοιμη η κατασκευή μας. Πάντως να σας πω έχει μεγάλη συμμετοχή και από γονείς με τα μικρά παιδιά τους, επίσης σε κάθε βαρκούλα γράφουνε και τα ονόματα τους. Όλο το βράδυ οι βαρκούλες ταξιδεύουν στα νερά της Αγίας Βαρβάρας, μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες, που έχουν σβήσει και τα κεράκια.
Ενα πολύ ωραίο, έθιμο, 
Όσοι θέλετε να συμμετάσχετε, προλαβαίνετε, αργά το απόγευμα σήμερα με τις βαρκούλες σας ελάτε στη  λίμνη. Εγώ δεν θα είμαι εκεί, αλλά με την σκέψη μου θα είμαι , 

σας χαιρετώ






Γιώτα

4 σχόλια:

  1. Πόσα όμορφα έθιμα έχει ο τόπος μας!
    Οι φωτογραφίες σου μας βάζουν στο κλίμα.. είναι τόσο όμορφα τα φωτισμένα βαρκάκια που αντικατοπτρίζονται στα νερά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. υπέροχο έθιμο και υπέροχες εικόνες! Δεν το γνώριζα καν κι έχω εντυπωσιαστεί! πολλή όμορφη η εικόνα που μας έδωσες :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ευχαριστώ για την επίσκεψη !

Πρόσφατες αναρτήσεις